MINERALI - Potrebe organizma, obogaćene namirnice i znaci nedostatka

MINERALI - Potrebe organizma, obogaćene namirnice i znaci nedostatka

Zdravlje na prvom mjestu

Minerali su izuzetno važni za zdravlje, a putem hrane se neprekidno obnavljaju u našem organizmu. Pročitajte u kojim ih namirnicama možete naći, kako da prepoznate kada vašem organizmu nedostaju i čime doprinose našem zdravlju.

 

MINERALI POTREBE ORGANIZMA OBOGAĆENE NAMIRNICE ZNACI NEDOSTATKA
BAKAR Pomaže pri apsorpciji željeza, učestvuje u bojenju kose i kože, u oblikovanju kostiju, vezivnog tkiva i hemoglobina. Prirodni izvori: džigerica, neljuštene žitarice, mahunarke, lišće povrća, kukuruz, kelj, kupus, špargla, krompir, ribizla. Znaci da ga nema dovoljno su malokrvnost, opadanje kose, opšta slabost tijela.
CINK Nužan je za razvoj reproduktivnih organa i za normalan rad prostate, sastavni dio insulina. Učestvuje u metabolizmu ugljenih hidrata, podstiče brži oporavak od povreda i opekotina.  Prirodni izvori: neljuštene žitarice, pivski kvasac, zelena salata, jaja, riba, džigerica, špinat, pečurke, sjemenke bundeve, jabuke, kruške, kelj, šargarepa, špargla.  Znaci da ga nema dovoljno su zaostalost u seksualnom sazrijevanju, neplodnost, umor, gubitak osjećaja za okus i miris.
FLUOR U prirodnom obliku fluo je neophodan za stvaranje kostiju i zuba. rirodni izvori: ribizla, trešnje, špinat i šargarepa.  Znaci da ga nema dovoljno su loši zubi, pucanje zuba, lomljive kosti i deformacije kostiju.
FOSFOR Nužan je za stvaranje noktiju i zuba, potreban je za normalnu životnu aktivnost i važan za metabolizam jetre i ćelija kože. Prirodni izvori: sva hrana bogata bjelančevinama (piletina, meso, jaja, riba, rakovi, školjke, neljuštene žitarice), mahunarke, paprika, špinat, šargarepa, kelj, pečurke, karfiol, špargla.  Znaci da ga nema dovoljno su gubitak apetita, zaostajanje u tjelesnom razvoju, manjak minerala u kostima.
JOD Bitan za normalan rad štitne žljezde, a stoga i cijelog metabolizma, smanjuje nervnu napetost. Prirodni izvori: riba, alge, jodirana so, ulje od riblje jetre, špinat, jaja, cvekla, krastavci, pečurke, luk, zelena salata, rotkvice, špargla, zelje, šargarepa, paradajz, krompir, pomorandže, jagode.  Znaci da nedostaje su rast štitne žljezde, gojaznost, malokrvnost, lupanje srca, razdražljivost.
KALCIJUM Važan je u trudnoći, kao i za dojenje, služi za stvaranje kostiju, koristan je za prevenciju upala i hemoragiju. Učestvuje u održavanju ravnoteže kalcijum-fosfora u tijelu. Prirodni izvori: mlijeko, povrće s kojeg se jede lišće, kelj, karfiol, šargarepa, zova, patlidžan, keleraba, repa, grašak, špargla, artičoke, orasi, bademi, ovas, kavijar, puževi, školjke, citrusi. naci da nedostaje su lupanje srca, nesanica, grčenje mišića, nervoza, krvarenje desni.
KALIJUM Podstiče izlučivanje hormona i pročišćavanje krvi u bubrezima, učestvuje u prenošenju informacija kroz nervni sistem. Važan je i za normalne mišićne funkcije, reguliše izlučivanje tečnosti iz organizma, pomaže pri očuvanju gipkosti i mekoće tkiva. Pospešuje oksidacijske procese, sintezu belančevina i glukoze i tako utiče na otpornost organizma. Prirodni izvori: jabuke, jabukovo sirće, alge, tikva, paprika, celer, špinat, krompir, zelje, paradajz, soja, karfiol, kesten, peršun, kelj, većina lisnatog povrća, ananas, kruške, grožđe, banane, neljuštene žitarice.  Znaci da nedostaje su nervni poremećaji, opšta slabost, nesanica, tvrda stolica, mišićne tegobe.
KOBALT Pomaže u stvaranju hemoglobina i učestvuje u razgradnji vitamina B12.  Prirodni izvori: jabuke, paradajz, zelje, lišće repe, krompir, luk, cvekla.  Znaci da nedostaje su krvarenja, opšta slabost, razdražljivost.
MAGNEZIJUM Pomaže u iskorišćavanju kompleksa vitamina B i vitamina C u organizmu, kao i kalcijuma, fosfora i kalijuma. Neophodan je za oblikovanje kostiju; poznat je kao prirodno umirujuće sredstvo. Prirodni izvori: pšenične klice, neljuštene žitarice, riba, badem, mlijeko, sir, kavijar, puževi, artičoke, repa, zova, lisnato povrće, soja, limun.  Znaci da nedostaje su potištenost, razdražljivost, drhtavica, grčenje mišića, nepravilan udio bjelančevina u razmjeni materija, oštećenja i nepravilnosti kod bubrežnih bjelančevina.
MANGAN Učestvuje kod metabolizma masnoća i belančevina, pri stvaranju seksualnih hormona i u njihovom rastu. Prirodni izvori: neljuštene žitarice (posebno mekinje), jaja, mahunarke, banane, lisnato povrće, džigerica, orasi, ananas, pomorandže, kajsije, pšenične klice, artičoke, krastavci.  Znaci da nedostaje su vrtoglavica, slušne smetnje, zaostalost u tjelesnom razvoju, neplodnost, teška mišićna slabost. 
NATRIJUM Pomaže pri održavanju normalnog nivoa tečnosti u tijelu, nezamjenjiv je pri stvaranju sone kiseline, održava minerale u krvi omogućujući im tako normalno kretanje po tijelu, reguliše Ph vrijednost tečnosti u tijelu. Prirodni izvori: so, mlijeko, sirova hrana, riba, šargarepa, zelena salata, živina, meso, alge, krompir, kelj, celer, paradajz, trešnje, breskve. Znaci da nedostaje su gubitak apetita, stomačni gasovi, tromost mišića. 
ŽELJEZO Bitno je za stvaranje hemoglobina, pojačava otpornost prema stresu i organskim bolestima. Prirodni izvori: džigerica, jaja, neljuštene žitarice, špinat, peršun, grašak, šargarepa, soja, ribizle, maline.  Znaci da nedostaje su malokrvnost, tvrda stolica, smanjena otpornost prema bolestima.

 

Pročitajte još: TABELARNI PREGLED: Vitamini i čovjekovo zdravlje

 

Izvor: rima.ba




KOMENTARI
Tvoj stav je bitan. Dodaj komentar na ovu vijest ...


FACEBOOK